Valitse sivu

Jousen ostaminen

Jousi valitaan, kuten itse instrumenttikin, soittajan tarpeiden mukaan. Tässä esittelemme niitä jousen ominaisuuksia, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Muoto ja materiaali

Jousen keppejä on kahta muotoa, pyöreää ja kahdeksankulmion muotoista. Käytetyn puun laadulla ja ominaisuuksilla on kuitenkin enemmän merkitystä kuin kepin muodolla.

Laadukkaiden jousten kepin materiaalina käytetään tavallisesti pernambuco-puuta tai hiilikuitua, opiskelijatason jousissa myös brasilianpuuta. Lisäksi markkinoilla on lähinnä aloittaville soittajille suunnattuja lasikuitujousia.

Jousen jouhina käytetään perinteisesti valkeita hevosenjouhia. Monia muitakin materiaaleja on testattu, mutta hevosenjouhia pidetään edelleen parhaina sointinsa puolesta.

Vahvuus ja joustavuus

Vahvuus ja joustavuus ovat pohjimmiltaan vastakohtia, mutta molemmat ovat välttämättömiä jousen hallinnassa ja hyvässä äänentuotossa. Jousen vahvuus on tärkeää voimakkaan ja kantavan äänen aikaansaamiseksi. Jousen tulee reagoida nopeasti, ja tuotetun äänen tulee olla selkeä ja puhdas.

Arvioidaksesi vahvuutta voit tarkistaa, kuinka vaikeaa on kiertää ruuvia jousta kiristettäessä. Jos frossi on sopiva (jos frossin ja kepin välillä on vähän kitkaa), ruuvin kääntämisen tulisi olla suhteellisen vaikeaa. Jos se kääntyy helposti, jousi on liian heikko.

Laske kiristetyn jousen keskikohta esimerkiksi D-kielelle ja kokeile jousta liikuttamatta, kuinka paljon vastusta syntyy ilman että keppi koskee jouhia. Vastusta tulisi olla kohtuullisen paljon.

Eloisuus

Jotta jousi toimii soitettaessa, sen tulee tarttua kielii ja värähdellä niiden mukana. Tätä kutsutaan jousen eloisuudeksi. Helppo tapa selvittää eloisuus ja se, värähteleekö jousi kielien mukana, on napauttaa kiristettyä jousta ranteeseen niin, että jouhet ovat ranteeseesi päin. Napautuksen jälkeen sinun pitäisi tuntea värähtely jousessa.

Ilman eloisuutta jousi luiskahtaa kielen pinnalta eikä siis asetu paikoilleen. Ilman eloisuutta ei saada aikaan täyteläistä, monisävyistä ääntä. Eloisalla jousella spiccato ja richochet ovat parempia ja selkeämpiä, ja se parantaa myös legatoa ja detachea.

Tasapaino

Jousen oikea tasapaino on erittäin tärkeää. Jousen ei tulisi tuntua liian raskaalta frossissa, eikä liian kevyeltä kärjessä. Jos se on liian kevyt kärjestä, vahvan äänen tuottaminen jousen yläpäässä vie enemmän energiaa. Jos jousi on liian raskas frossissa, sen kontrollointi on vaikeampaa. Työntöjousessa frossia lähestyttäessä jousi tärisee, ja kärkeen päin mentäessä sillä on taipumus jäykistyä.

Kaarevuus ja suoruus

Jousi kaartuu luonnostaan keskeltä kohti jouhia. Kaarevuus on tärkeä ominaisuus, joka antaa osaltaan jouselle soittamiseen tarvittavan vahvuuden. Jos jousi on liian kaareva, siitä tulee jäykkä ja kömpelö. Liian vähäinen kaarevuus taas saa jousen tuntumaan heikolta. Jos jousen jouhia ei löysätä soiton jälkeen tai jos sillä soitetaan aggressiivisesti, sen kaarevuus heikkenee ajan saatossa.

Toisenlainen, ei-toivottu kaarevuus syntyy, kun jousella on soitettu paljon. Tällöin jousi kaareutuu frossipäästä alaspäin katsottaessa) vasen–oikea-suunnassa; viuluissa ja alttoviuluissa oikealle, selloissa ja bassoissa vasemmalle. Jos jousi on vino, nk. ”off the string” ‑jousitekniikoista voi tulla äänekkäitä ja vaikeasti hallittavia. Jousi saattaa myös aiheuttaa vinkaisuja ja muita ei-toivottuja ääniä teknisesti vaativaa musiikkia soitettaessa.

Kokenut jousenkorjaaja voi suoristaa jousen ja palauttaa sen kaarevuuden. Aina kun näin tehdään, keppi kuitenkin menettää jonkin verran lujuudestaan.

Koristelu ja väri

Jousivalmistajat koristelevat jousiaan monin tavoin. Jousia on olemassa yksinkertaisesta hyvin koristeelliseen. Koristelu ilmentää ennen kaikkea jousen valmistajan henkilökohtaista makua, joten koristeellisempi jousi ei ole automaattisesti arvokkaampi tai paremmin soitettava.

Yksittäisen jousenvalmistajan tuotannossa koristeellisemmat jouset ovat usein muita kalliimpia ja niissä on käytetty parempia materiaaleja. Koristelun suuri määrä ja arvokkaammat materiaalit kertovat siitä, että valmistaja on pitänyt jousta parempana kuin vähemmän koristeltua työtään. Tämä helpottaa saman valmistajan jousien vertailua keskenään, mutta siitä ei kannata vetää johtopäätöksiä eri valmistajien välille.

Ei myöskään ole taattua, että yhden valmistajan kultaa sisältävällä jousella olisi parempi soittaa kuin toisen valmistajan hopeaa sisältävällä jousella. Hinta voi yksinkertaisesti olla kalliimpi. Valinnan tulisikin tapahtua aina ensisijaisesti jousen soitto-ominaisuuksien perusteella.

Jousen koristeet ovat tyypillisesti keskittyneet frossiin (renkaat, helmisilmät, metalliupotukset, vuoraukset ja jotkut muut koristeet), ruuviin (joihin tehdään myös monenlaisia käsittelyjä) ja niiden liittämiseen käytettyihin metalleihin (nikkeliseokset, laatuhopea ja kulta). Itse frossi valmistetaan useimmiten eebenpuusta, mutta vanhoissa arvojousissa frossi voi olla norsunluuta tai kilpikonnan kilpeä, halvoissa puolestaan muovia. Lankana käytetään hopeaa, kultaa, metallilankaa ja värjättyä lankaa taikka synteettistä tai oikeaa valaanluuta.

Puun väri jousissa vaihtelee eri ruskean sävyissä uusien jousien lämpimän ruskeasta vanhempien jousten tummempiin ja rikkaampiin sävyihin. Jotkut jousivalmistajat värjäävät puun omien mieltymystensä mukaisesti. Jos puun syyt ovat selkeästi näkyvillä, brasilianpuu vaikuttaa huokoisemmalta kuin pernambuco. Hiilikuitujouset ovat yleensä puun värisiä, vaikka jotkut halvemmat jouset värjätäänkin joskus eri väreillä, kuten punaisiksi, vihreiksi, sinisiksi jne.

Jousivalmistajat myös leimaavat jousensa eri tavoin käyttäen useimmiten tähtiä, kirjaimia tai niiden yhdistelmiä. Jos harkitset vanhemman, arvokkaamman jousen hankintaa, merkintöihin tutustumisesta voi olla hyötyä.

Kunto

Jousissa kunto on huomattavasti merkittävämpi tekijä kuin viuluissa. Halkeama jousessa (erityisesti kärjessä) tarkoittaa jousen myyntiarvon putoamista noin 90 %:lla.

Nykyisillä liimoilla jousi voidaan korjata ja jousi saadaan toimimaan lähes uudenveroisesti. Tämän vuoksi korjatun, mutta hyvin soitettavan jousen hankinta voikin olla hyvä vaihtoehto soittajalle, jolla ei muutoin olisi varaa samantasoiseen jouseen.

Vielä noin 30 vuotta sitten jousien liimaaminen ei ollut mahdollista, mikäli sen kärkeen tuli halkeama. Tämä vaikuttaa osaltaan siihen, että vanhat jouset ovat arvokkaampia ja sopivat myös sijoituskohteeksi.

Sijoitusjousi

Kun etsit jousta sijoitusmielessä tai suunnittelet laadukkaan arvojousen hankkimista, kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntijaan ja pyrkiä saamaan mahdollisimman paljon tietoa hankittavasta jousesta. Tässä muutamia huomioita, joilla pääset alkuun.

Ranskalaiset ovat yhtä tunnettuja jousistaan kuin italialaiset viuluistaan. Ranskalaiset kehittivät jousen nykymuodon, ja useimmat jousitekniikat on nimetty ranskalaisin termein. Ranskasta onkin vuosien saatossa tullut monia erinomaisia jousivalmistajia. Myös modernien ranskalaisten jousivalmistajien jouset ovat usein kalliimpia kuin muunmaalaiset (kuten saksalaiset, sveitsiläiset ja yhdysvaltalaiset) jouset. Monet erinomaiset soittajat soittavat kuitenkin näistä maista kotoisin olevilla jousilla, jotka ovat yhtä hyviä soitto-ominaisuuksiltaan kuin ranskalaiset, mutta maksavat vain murto-osan niiden hinnasta.

Valmistajan nimellä on yhtä suuri merkitys hintaan niin jousissa kuin jousisoittimissakin. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että jousi kuluu käytössä enemmän kuin itse soitin. Toisin kuin esimerkiksi viulu, jousi voi kulua loppuun ilman että siihen tulee halkeamia tai että se katkeaa. Samoin, jos jousi on jätetty jännitetyksi pitkiksi ajanjaksoiksi, tai jos sitä on käsitelty aggressiivisesti monia vuosia, siitä tulee viimein pehmeä ja heikko.

Vaikka jousen valmistaja olisi tunnettu ja se näyttäisi olevan hyvässä kunnossa, soittajan tulee testata sitä monin tavoin ennen kuin sijoittaa siihen merkittäviä summia.

Yhteystiedot

  • Mechelininkatu 28 B
  • 00100 HELSINKI
  • +358 50 465 4844

Aukioloajat

  • Ma 10-16
  • Ti   10-16
  • Ke  10-18
  • To   9-18
  • Pe   9-16