Lapsen soittoharrastuksen tukeminen, kun et tiedä musiikista mitään
Onneksi olkoon! Olet päättänyt panostaa lapsesi tulevaisuuteen laittamalla hänet musiikkitunneille. Olet varmaan tietoinen siitä, että soittimen opettelu on uskomattoman hyödyllistä nuorille lapsille ja heidän aivojensa kehitykselle. Ainoana ongelmana vain on, että et itse tiedä mitään soittamisesta!
Miten lapsesi ensimmäisenä opettajana, sinun täytyisi olla mukana lapsen musiikillisessa harrastuksessa? Ja ennen kaikkea, kuinka voit rohkaista ja motivoida lastasi harjoittelemaan? Miten voit auttaa, kun et edes tiedä mikä ero on jousella ja tallalla?
- Lapset sisäsyntyisesti haluavat olla vanhemmilleen mieliksi, joten ensimmäinen askel lapsesi rohkaisussa on näyttää ylpeytesi lapsesi soittamisesta ja saavutetusta kehityksestä. Kysy häneltä tarkkoja kysymyksiä hänen tunneistaan. Pyydä innokkaasti häntä näyttämään, mitä hän on oppinut, Anna hänen soittaa sinulle ja ole aina hänen ensi- ja lempiyleisö. Tämä ei pelkästään kerro lapsellesi, että olet kiinnostunut hänen harrastuksestaan, vaan auttaa myös häntä hänen instrumenttiopinnoissaan. Jos lapsesi huomaa, että olet aidosti kiinnostunut hänen soitostaan, hän kyllä jatkaa soittamista
- Pyydä lapsesi opettajalta vikkejä. Sinulla ei ole käytössäsi parempaa resurssia kuin se ammattilainen, joka opettaa lastasi. Olettaen, että opettajalla on paljon kokemusta lasten kanssa työskentelystä, hänellä on varmasti paljon ideoita hyvien harjoittelutapojen kehittämiseen. On tärkeää valita lapsesi ohjaaja huolella. Katso hänen ansioluettelonsa ja suositukset. Sinä olet lapsesi suurin kannustaja, mutta koska et itse tiedä paljon mitään soittimesta, sinun täytyy olla vakuuttunut ja luottavainen opettajan taitoihin.
- Tule tunnille lapsesi kanssa. Mikä voisikaan olla parempi tapa oppia siitä, mitä poikasi tai tyttäresi harjoittelee, kuin olla paikalla ja nähdä hänet tekemässä niin. Tällä tapaa lapsellesi vahvistuu käsitys kiinnostuksestasi ja tämä taas vahvistaa hänen intoaan soittoon. Ole tunnilla vain kuunteluoppilaana ja tarkkaile hiljaa. Vanhemmat lapset eteenkin voivat nähdä kaiken muun liiallisena eivätkä arvostaa sinun osallistumistasi.
- Pidä mielessäsi, että sinun ei tarvitse olla muusikko, että voit olla osallinen ja kannustaa lapsesi päivittäistä harjoittelua. Riippuen lapsesi iästä, hän on tuskin aina sisäisesti motivoitunut. Soittimen harjoittelu vaatii itsekuria ja kuri täytyy opetella ennenkuin siitä tulee tapa. Soittimen opettelua vaativa itsekuri tulee pysymään lapsesi mukana loppuelämänsä, riippumatta siitä, jatkaako hän soittamista vai ei. Vaikket itse ymmärtäisi soitosta mitään, vanhempana on kummallekin hyödyllistä, että autat lastasi asettamaan päivittäiset harjoittelun tavoitteet.
Anastasia Tsioulcas on arvostettu kirjailija ja NPR:n tuottaja. Hänellä on vinkkejä jokaiselle vanhemmalle, joka haluaa suostutella lastansa harjoittelemaan, ilman, että joutuu alentumaan aneluun, kerjäämiseen tai huutamiseen:
- Tee suunnitelma jokaiselle harjoittelusessiolle (kuinka pitkään, mitkä kappaleet jne.). Päätä etukäteen, mikä on harjoittelun tavoite ja kerro ehdotuksesi lapsen opettajalle. Kirjaa kaikki ylös, niin sinulla on selvä, konkreettinen muistutus siitä, että mitä saitte aikaan! Tämä tekee joka sessiosta vähemmän pelottavan ja tavoitteisiin pääseminen on todennäköisempää.
- Palkitse jokainen harjoittelusessio! Mieti, mikä on lapsesi ”mielivaluuttaa”. Tykkääkö hän karkeista? Tietokoneajasta? Telkkariajasta? Päätä, mitä se on, ja anna lapsesi nauttia hänen kovalla työllä ansaitusta palkkiosta.
- Tee harjoittelusta peli. Kirjaimellisesti! On monia nettisivuja, joissa on hyviä vinkkejä siihen, miten lapsen harjoittelusta saa hauskaa. Tämä ainoastaan vaatii hieman aikaa ja vaivaa – ei musiikillista tietotaitoa – sinun osaltasi.
- Pidä instrumentti aina helposti saatavilla. Voit antaa lapsesi jättää sen näkyvälle paikalle, kannustaen lapsen ottamaan soitin käteen tuosta vain. Perheiden aikatauluihin ei aina onnistu mahduttamaan jokapäiväistä tiettyä harjoitteluaikaa. Tietyissä rajoissa se, että annat lapsesi päättää milloin hän harjoittelee, siirtää vähän valinnan vapautta ja vastuuta hänelle. Tämä myös ennaltaehkäisee mahdollisen vanhempien nalkutuksen harjoittelusta. Loppullinen päämäärä pitäisi kuitenkin olla sisäinen motivointi harjoitteluun lapsesi osalta.
Toivottavasti nämä ehdotukset vanhemman oppaassa saivat suostuteltua sinua olemaan enemmän osallisena lapsesi harrastuksessa, vaikka sinulla ei olekaan minkäänlaista soittimellista tietotaitoa. Muista, että sinun ei pidä olla muusikko itse – vain rakastava vanhempi.