Infokeskus

Search Knowledge Base by Keyword

Oikean soitonopettajan valitseminen

You are here:
< Back
Hyvä soitonopettajan ja -oppilaan välinen suhde on ensiarvoisen tärkeää soittimen oppimiselle.

Muistatko, kun sinulla oli joskus koulussa opettaja joka osasi ottaa mielenkiintoisen aineen ja muuttaa sen tylsäksi? Usein matematiikan opettajat ovat tunnettuja siitä, että joko he saavat oppilaansa innostumaan ja menestymään matikan saralla tai viemään kaiken kiinnostuksen aiheesta, niin etteivät he ikinä enää halua palata sen äärelle. Soitonopettajat ovat samanlaisia.

Se, että on hyvä soitonopettaja voi merkitä eroa sen välillä, että kehität kykyjäsi, tai että et enää halua mennä ollenkaan soittotunneillesi. Nyt kun tiedämme, kuinka tärkeää on löytää hyvä opettaja, mutta mistä voit tunnistaa hyvän opettajan?

Monet sanovat, että hyvä opettaja on sellainen, jolla on paljon meriittejä. Tai, että hyvä opettaja pyytää tietyn määrän palkkaa per oppitunti. Tai, että soitonopettaja on hyvin tunnettu oikeissa piireissä ja odotuslista on kolme kuukautta pitkä. Lista näistä vaatimuksista vain jatkuu. Kuitenkin, mikä on hyvä opettaja sinulle, riippuu siitä, että tykkäätkö oppia tämän ihmisen kanssa vai et, erityisesti, jos olet aloittelija. Sinun täytyy olla tyytyväinen tai jopa innokkaasti odottamassa seuravaa tuntia opettajasi kanssa.

Me olemme listanneet pari kysymystä, joita voit kysyä itseltäsi, kun olet valitsemassa potentiaalisista ehdokkaista sinulle ja tavoitteillesi sopivaa opettajaa.

Meneekö sinun harjoitteluetiikkasi opettajasi mukavuusalueelle?

Jotkut ihmiset, eteenkin nuoremmat oppilaat, saattavat ottaa säännöllisen harjoittelun paljon vakavammin, kuin jotkut, jotka soittavat vain harrastuksena ilman aikomuksiakaan soittaa missään konserteissa. Määritä omat pyrkimyksesi ja motivaatiotekijäsi. On hyvä idea puhua näistä asioista potentiaalisen opettajasi kanssa. Jos teet kokopäivätyötä ja erityisen kiireisenä viikkona et ehdi harjoitella ollenkaan, tuleeko tämä kaivamaan opettajasi mieltä?

Toisaalta, jos olet kunnianhimoinen, mutta annat joskus harjoittelusi lipsua, tuleeko sinun opettajasi motivoimaan sinua harjoittelemaan enemmän, jos et kehity tasaisesti ja johdonmukaiseti? Kysy itseltäsi, että kohtaavatko sinun ja opettajasi harjoitteluetikaat. Kaikessa on kysymys motivaatiosta ja oman tahtisi tasapainottamisesta opettajan tahtiin.

Onko teillä samanlainen huumorintaju?

Kritiikkiä ei ole aina helppo kuulla. Tulet saamaan palautetta, joka vain merkitsee, että et ole vielä hyvä jossain tietyssä asiassa. Jos et saa koskaan tätä palautetta, oppitunneissasi on jotain vikaa. Oppiminen on virheiden tekemistä ja taitojen hiomista paremmalle tasolle.

Vaikka monet ovatkin hyviä antamaan palautetta oikealla tapaa, hyvä huumorintaju voi merkitä paljon. Jos kommellat läpi kappaleesi, jota olet harjoitellut, tuima katse pettyneellä otsan rypistyksellä ja hermostuneella huokauksella opettajaltasi voi tappaa itseluottamuksesi. Mutta oikein heitetty humorstinen heitto voi rohkaista sinua oppimaan virheistäsi, päästämään irti ja jatkamaan parempaan harjoittelusessioon.

Osaatteko kommunikoida toisenne kanssa?

Rehellisyys on minkä tahansa soittotunnin avain. Opettajasi täytyy osata kommunikoida tarkasti siitä, mitä sinun täytyy kehittää ja sinun pitää pystyä puhumaan ongelmistasi opettajasi kanssa siitä, mikä toimii sinulle ja mikä ei. Ilman rehellistä ja avointa keskustelua opettaja pitää tunteja ja opettaa kuuntelematta, oppiiko oppilas oikeasti mitään.

Jos olet vasta aloittamassa soittamaan, sinun täytyy löytää opettaja, joka osaa kommunikoida hyvin, jolla on kiva persoonallisuus ja huumorintaju, joka sopii omaasi. Nämä seikat ovat paljon tärkeämpiä, kuin se, että onko opettaja tunnettu oikeissa piireissä.