Select Page
Infokeskus

Search Knowledge Base by Keyword

Seitsemän vinkkiä soitonharjoitteluun

You are here:
< Back

On hyvä suunnittella oma harjoitteluaika hyvin, jos haluaa kehittyä soittajana mahdollisimman nopeasti.

Kun opettelee uutta instrumenttia, se kuinka kauan harjoittelee on vähintään yhtä tärkeää kuin se, miten harjoittelee. Hyvien harjoittelutapojen opettelu antaa parempia tuloksia lyhemmässä ajassa. Hyvin mietityt ja tarpeeksi lyhyet harjoittelusessiot voivat olla tehokkaampia oppimisen kannalta kuin pitkät, suunnittelemattomat harjoittelutuokiot. Olemme koonneet alle 7 hyvää vinkkiä optimaaliseen harjoitteluun.

 

1. Lämmitele aina jollain helpolla kappaleella

Lämmittely auttaa niin mieltä kuin kehoakin valmistautumaan harjoitteluun. Jo kymmenen minuutin lämmittely ja loppuverryyttely auttaa soittamisesta palautumista ja edistää oppimista. Voit lämmitellä esimerkiksi jollain helpolla kappaleella jonka osaat. Asteikoiden ja sointuarpeggioiden soittaminen on myös hyvä vaihtoehto. Mitä monipuolisemmin lämmittelet, sitä parempi.

 

2. Ole kurinalainen sormitusten ja jousitusten kanssa

Sormituksen tai jousituksen opettelu väärällä tapaa johtaa huonoon tekniikkaan. Jos huono tekniikka jää lihasmuistiin, se on erittäin vaikeaa poisoppia myöhemmin. Sen seuraukset voivat johtaa pahimmillaan rasitusvammoihin, kuten jännetuppitulehdukseen. Joka tapauksessa huono tekniikka hidastaa tai jopa estää soittajana kehittymisen.

 

3. Ole kurinalainen myös temmon ja aika-arvojen kanssa 

Tähän erinomainen apuväline on metronomin käyttö aina harjoitellessa. Voit yhdistää metronomin ja aika-arvojen harjoittelun esimerkiksi alkulämmittelyyn, vaikkapa soittaessasi asteikoita. Harjoittele asteikot eri aika-arvoilla ja ole vaativa itsellesi. Parasta on, jos voit äänittää soittoasi metronomin kanssa ja kuunnella nauhoitteen heti soitettuasi. Näin saat varmasti objektiivisimman kuvan omasta soitostasi ja voit puuttua heti mahdollisiin ongelmakohtiin.

Myös erilaisten nauhoitteiden mukana soittaminen on erinomainen tapa opetella aika-arvoihin liittyviä asioita ja se samalla opettaa soittamaan osana yhtyettä. Temmossa pysyminen ja rytminlukutaidot ovat äärimmäisen tärkeitä, joten kokeile olla tarkka niiden kanssa heti alusta alkaen.

 

4. Älä yritä kiirehtiä

Vaikka houkutus onkin aina suuri, vaikeampiin kappaleisiin siirtyminen ennen aikojaan on yleensä vain lannsitavaa ja turhaan aikaavievää. Jos huomaat, että sinulla on erittäin suuria vaikeuksia soittaa jotain kappaletta, siirry takaisin joihinkin sinulle helpompiin kappaleisiin ja ota aikasi, ennenkuin yrität soittaa sitä uudelleen.

 

5. Korjaa virheesi aina mahdollisimman nopeasti

Jos huomaat, että teet yhä uudelleen saman virheen samassa kohtaa kappaletta, se johtuu siitä, että lihasmuistissasi on jo väärä tapa soittaa kyseinen kohta. Oikea tapa lähestyä tätä ongelmaa on alkaa soittaa kohtaa, jossa ongelma on, ja aloittaa puolella temmolla. Varmista, että käden asentosi, jousituksesi ja kaikki ovat kunnossa ja ettet tee enää kyseistä virhettä. Ala nostamaan tempoa pikkuhiljaa (esimerkiksi metronomin kanssa), kunnes soitat kyseisen kohdan virheettömästi. Nosta tempoa aina, kun olet saanut soitettua jonkin kohdan 3-5 kertaa putkeen virheettömästi.

Voit ehkäistä virheoppimisten syntymistä helpoiten puuttumalla ongelmakohtiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

 

6. Opettele useita kappaleita samalta säveltäjältä

Jos huomaat nauttivasi jonkin tietyn kappaleen soitosta, voi olla erinomainen idea opetella useita kappaleita samalta säveltäjältä. Kun opit soittamaan yhden kappaleen tietyltä säveltäjältä, voit huomata, että hänen muutkin kappaleet tulevat luonnostaan. Tämä lisää repertuaariasi ja antaa varmasti paljon niin musiikillisesti kuin vain puhtaasti soiton iloa.

 

7. Ajoita soittosi oikein

Muista, että me kaikki olemme vain ihmisiä. On luonnollista, että väsymme ja, että keskittymisemme herpaantuu. Soitonharjoittelun tauottaminen voi merkitä eroa hyvien, kestävien harjoittelutapojen ja rasitusvammojen välillä. Jos huomaat, että olet poikki kappaleen harjoittelun jälkeen, ei ole mitenkään huono idea ottaa pientä taukoa ennen kuin jatkaa taas harjoittelua. Kehosi, mielesi ja viulusi kaikki tulevat kiittämään sinua siitä.